اطلاعات آموزشی راجع به همه چیز

بازتابی از اطلاعات مختلف اینترنتی

اطلاعات آموزشی راجع به همه چیز

بازتابی از اطلاعات مختلف اینترنتی

برنامه نویسی کراس پلتفرم چیست؟

با مقاله برنامه نویسی کراس پلتفرم چیست؟ معرفی بهترین فریم ورک ها در این قسمت از سایت مای مگ در خدمت شما هستیم. برنامه نویسی چند سکویی یا کراس پلتفرم نوعی از برنامه نویسی ست که منجر به تولید و توسعه ی محصولات یا خدمات نرم افزاری ای می شود که در چندین سیستم عامل یا محیط نرم افزاری قابل اجرا هستند. به این معنی که برنامه نویس یکبار کدنویسی می کند ولی برای انواع سیستم عامل ها از قبیل اندروید و آی او اس خروجی قابل اجرا می گیرد.


  

برنامه نویسی کراس پلتفرم چیست؟ معرفی بهترین فریم ورک ها

در برنامه نویسی کراس پلتفرم شما با یکبار کدنویسی برای تمامس سیستم عامل ها از جمله ویندوز، اندروید و آی او اس خروجی میگیرید. این روش برنامه نویسی نسبت به توسعه برنامه های تک پلتفرمی کمی دشوارتر است، چرا که هر سیستم عامل و هر سخت افزاری ساختار و واسط برنامه نویسی کاربردی ای مختص به خود دارد. همین ویژگی باعث پر رنگ تر شدن مزیت برنامه نویسی کراس پلتفرم نسبت به دیگر روش های برنامه نویسی ست.

برنامه نویسی کراس پلتفرم چیست؟ معرفی بهترین فریم ورک ها

برنامه نویسی کراس پلتفرم چیست؟ معرفی بهترین فریم ورک ها

واضح است برنامه ای که برای یک معماری رایانه ای خاص نوشته شده، روی همه ی پلتفرم ها قابل نصب و اجرا نیست. اما cross platform ها یک بار نوشته شده و برای انواع پلتفرم ها جواب می دهند. به عنوان مثال مرورگر موزیلا فایرفاکس که بعد از اینترنت اکسپلورر بالاترین درصد محبوبیت بین کاربران را داراست یک کراس پلتفرم است. شما می توانید موزیلا را روی سیستم عامل های مختلف از مایکروسافت ویندوز و لینوکس گرفته تا اندروید اجرا کنید.

 

نرم افزارهای چند پلتفرمی چند دسته اند؟

از لحاظ فنی نرم افزارهای چند پلتفرمی یا multiplatform دو دسته اند. دسته ی اول، آن دسته از نرم افزار ها هستند که برای پلتفرم های مختلف برنامه نویسی شده اند و به طور مجزا در اختیار کاربران قرار داده می شوند. کاربر با توجه به سیستم عامل مورد استفاده ی خود، می تواند اقدام به دانلود یا خرید این نرم افزار کرده و از آن استفاده کند. دسته ی دوم نرم افزارهای چند پلتفرمی ای هستند که به طور پیش فرض روی بعضی پلتفرم ها نصب شده اند و کاربر فقط آنها را اجرا می کند. انواع وب اپلیکیشن ها نمونه ی این دسته از کراس پلتفرم ها هستند. توجه داشته باشید، برای کراس پلتفرم اصطلاحات دیگری مثل multiplatform نیز استفاده می شود که همه یک تعریف واحد دارند.

 

مزایا برنامه نویسی کراس پلتفرم

  • مقرون به صرفگی: از آنجا که برای همه ی پلتفرم ها یک سورس کد تولید می شود، یک پروژه ی کراس پلتفرم را می توان با حداقل تعداد developer انجام داد.
  • عدم اتلاف وقت: برنامه نویسان به خوبی می دانند که تولید یک برنامه برای ویندوز و اندروید به طور جداگانه، پروسه ای زمان بر و پیچیده می باشد. برنامه نویسی کراس پلتفرم این مشکل را با تولید یک بار کد برنامه و گرفتن خروجی برای چندین پلتفرم حل می کند.
  • به روز رسانی راحت و پر سرعت: با اعمال تغییرات جدید تنها روی یک سورس کد به جای چندین کد، می توان یک کراس پلتفرم را برای چندین سیستم عامل به روزرسانی کرد.
  • سود بالای فروش: برنامه نویس می تواند پس از تولید یک کراس پلتفرم و ارائه ی آن به مارکت پلتفرم های مختلف، به درصد سوددهی بالایی برسد.

 

بهترین فریم ورک های چند سکویی برنامه نویسی کراس پلتفرم

رده بندی بهترین فریم ورک ها از نظر برنامه نویس های کراس پلتفرم به این شرح است.

فریم ورک آیونیک (Ionic)

فریم ورک Ionic

فریم ورک Ionic

شما می توانید Ionic را محبوب ترین فریمورک برنامه نویسی کراس پلتفرم بدانید که بیشتر توسط تعدادی از شرکت های توسعه دهنده ی اپلیکیشن موبایل، برای تولید برنامه های کاربردی موبایل استفاده می شود. آیونیک یک فریم ورک open source بوده که لایسنس آن متعلق به MIT ست.

قابلیت به کارگیری HTML، CSS و JAVASCRIPT در این فریمورک، دست developer ها را در طراحی و تولید بهتر یک برنامه ی کراس پلتفرم بازتر می کند. اگر در آیونیک از کدهای کاربردی Angular نیز استفاده شود، نتیجه ی کار خارق العاده خواهد شد. و در ضمن، کتابخانه ی ابزارها و اجزای این فریمورک بسیار غنی ست.

فریمورک زامارین (Xamarin)

فریمورک Xamarin

فریمورک Xamarin

زامارین متعلق به شرکت مایکروسافت بوده و همانند Ionic منبع باز است. این فریمورک محیط توسعه، زبان و API های خاص خودش را دارد و برای تولید برنامه های نیتیو (native) نیز به کار می رود. زبان زامارین C# ست و بنابراین می تواند در پلتفرم های سرور نیز کار کند. در حقیقت زمانیکه کمپانی ها توسعه دهندگان برنامه های نیتیو را استخدام کردند، قابلیت های این فریمورک که مبتنی بر .net است در بهبود کارایی و به روز رسانی برنامه ها کشف شد.

کدهای ایجاد شده در این فریمورک به راحتی قابل اجرا در انواع سیستم عامل ها هستند. در حال حاضر حدود ده هزار شرکت از این فریمورک برای تولید برنامه های کراس پلتفرم استفاده می کنند.

فریم ورک ریکت نیتیو (React Native)

فریمورک React Native

فریمورک React Native

فریم ورک ریکت نیتیو کراس پلتفرم در سال 2013 توسط فیس بوک راه اندازی شد. از آن پس شرکت های توسعه دهنده ی اپلیکیشن موبایل اقدام به استخدام توسعه دهندگان native که می توانستند با این فریمورک، Java script کار کنند نمودند. طراحی این فریمورک، به توسعه دهندگان این امکان را داد که با به کارگیری اجزای react native یو آی قوی ای برای موبایل بسازند.

یکی از مهمترین قابلیت های این فریمورک این است که امکان داشتن یک پیش نمایش از کدهای ذخیره شده را به توسعه دهندگان می دهد که بسیار سودمند است. همچنین با دارا بودن قابلیت Code reusability (استفاده ی مجدد از کدها) در کوتاه تر شدن زمان توسعه یک برنامه  کراس پلتفرم تاثیر به سزایی دارد و می توان کدهای پایه را اشتراک گذاری کرد.

فریمورک Adobe Phonegap

فریمورک Adobe Phonegap

فریمورک Adobe Phonegap

فریمورک Adobe Phonegap که سابقا با نام Apache Cordova شناخته می شد، یک فریمورک کراس پلتفرم متعلق به شرکت adobe ست. Phonegap از css، HTML5 و java script برای توسعه ی برنامه ها استفاده می کند و به کاربران امکان به اشتراک گذاری بازخوردشان با تیم توسعه دهنده را نیز می دهد. Phonegap قابلیت افزودن پلاگین های آماده را نیز داراست، بنابراین توسعه دهندگان برنامه های کراس پلتفرم می توانند قابلیت های بیشتری به برنامه اضافه کنند.

فریمورک فلاتر Flutter

فلاتر نیز open source و واکنش گرا متعلق به شرکت گوگل است. این فریمورک برنامه های کراس پلتفرم می تواند از موتورهای رندر 2D مثل موتور skia نیز استفاده کند. فلاتر یا Flutter جهت توسعه برنامه های کاربردی برای Android، iOS، Windows، Mac، Linux، Google Fuchsia و وب استفاده می شود. نسخه اول Flutter با نام رمزگذاری شده “Sky” شناخته شد و روی سیستم عامل اندروید اجرا شد. این برنامه در اجلاس برنامه نویس Dart 2015 رونمایی شد، با هدف اعلام شده که قادر به ارائه مداوم با سرعت 120 فریم در ثانیه است

حتما بخوانید : آموزش اندروید استودیو برای ساخت اپلیکیشن های اندرویدی از صفر کیلومتر


فریم ورک متن باز فلاتر (Flutter ) توسط گوگل برای اولین در سال ۲۰۱۷ رونمایی شد, این فریموورک به برنامه نویسان و توسعه دهندگان این امکان را میدهد که با یک بار نوشتن کد خروجی مخصوص اندروید و iOS برای اپلیکیشن خود بگیرند. در حال حاضر فلاتر امکان طراحی برنامه برای تمام پلتفرم های موبایل, وب و دسکتاپ را دارد. نکته مثبت Flutter نسبت به فریموورک های چند سکویی مثل زمارین و فون گپ خروجی Native اپلیکیشن می باشد به عبارت دیگر میان اپلیکیشن اندرویدی که با فلاتر توسعه داده میشود یا جاوا هیچ فرقی وجود ندارد.

زبان مورد استفاده در فریموورک Flutter زبان توسعه یافته توسط گوگل به نام دارت Dart می باشد که یک زبان شی گرا و سطح بالا با شباهت به جاوا می باشد. همچنین گوگل اطلاع داده است که در آینده زبان دارت و Flutter به عنوان بستر اصلی توسعه برای سیتسم عامل فیوشا مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

فریمورک monocross

فریمورک monocross

فریمورک monocross


Monocross یک فریمورک موبایل ، کد باز و کراس پلتفرم است . که از زبان سی شارپ و Microsoft .NET با فریمورک mono استفاده میکند تا اپلیکیشن های مولتی پلتفرم تولید کند که روی دستگاه های تبلت ها و گوشیهای Android , iPads & iPhones, Windows phone و devices that Webkit-enabled قابل نصب و استفاده باشد . یکی از بزرگترین ویژگی های این ابزار، این است که باعث می شود برنامه به راحتی قابل تبدیل باشند و این مورد به توسعه دهندگان کمک میکند که طیف بسیاری از دستگاه های موبایل و تبلت و … را بتوانند پشتیبانی کنند .

امیدوارم که این مطلب مورد توجه دوستان قرار گرفته باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد